«Το πολικό εξπρές» έχει καταφέρει να συνυφαστεί με την εποχή των Χριστουγέννων, αλλά πίσω από το θαυμαστό κόσμο του Άγιου Βασίλη υποβόσκει μια σκοτεινή πραγματικότητα.
Η ταινία «Το πολικό εξπρές», που κυκλοφόρησε το 2004 και βασίζεται στο παιδικό βιβλίο του 1985, έχει γίνει ένα αγαπημένο κλασικό χριστουγεννιάτικο έργο, γνωστό για την πρωτοποριακή τεχνική κινηματογράφησης και την ιδιότητά του ως μία από τις πιο κερδοφόρες ταινίες με κατηγορία G. Ωστόσο, κάτω από τη μαγευτική της επιφάνεια, η ταινία κρύβει έναν βαθύτερο, πιο στοχαστικό τόνο που έχει προκαλέσει πολλές θεωρίες για το μήνυμά της.
Η ιστορία διαδραματίζεται την παραμονή των Χριστουγέννων του 1956 και περιστρέφεται γύρω από ένα αγόρι, που στο σενάριο αναφέρεται ως «hero boy», το οποίο αρχίζει να αμφιβάλλει για την ύπαρξη του Άγιου Βασίλη. Με τη φωνή του Τομ Χανκς, το ταξίδι του αγοριού ξεκινά με τον αγώνα του να πιστέψει στον μαγικό ήχο των καμπάνων του έλκηθρου του Άγιου Βασίλη. Η περιπέτειά του παίρνει σημαντική τροπή όταν επιβιβάζεται στο Πολικό Εξπρές, ένα μυστηριώδες τρένο που κατευθύνεται προς τον Βόρειο Πόλο. Στη διαδρομή του συναντά διάφορους χαρακτήρες, φίλους και πιθανούς εχθρούς, και τελικά βρίσκεται σε μια γιορτινή συγκέντρωση, όπου δεν μπορεί να ακούσει τον χαρούμενο ήχο των καμπάνων του έλκηθρου του Άγιου Βασίλη, σε αντίθεση με τους γύρω του.
Οι μελαγχολικοί τόνοι της ταινίας είναι διακριτικά συνυφασμένοι με την αφήγηση και την οπτική παλέτα της. Η κομβική στιγμή της ιστορίας συμβαίνει όταν ένα κουδούνι από το έλκηθρο του Άγιου Βασίλη ξεκολλάει και το αγόρι, μη μπορώντας να ακούσει τον ήχο του, πιστεύει ότι η πίστη του στη μαγεία των Χριστουγέννων έχει χαθεί. Ωστόσο, το πρωί των Χριστουγέννων, ανακαλύπτει το κουδούνι, μαζί με ένα σημείωμα από τον Άγιο Βασίλη, ακούει τελικά τον ήχο του, συμβολίζοντας την αποκατάσταση της πίστης του.
Ο Τομ Χανκς, ο οποίος δίνει τις φωνές του σε πολλούς χαρακτήρες της ταινίας, μεταξύ των οποίων ο ενήλικας αφηγητής, ο πατέρας του αγοριού, ο ελεγκτής του τρένου, ένας αλήτης, μια κούκλα του Σκρουτζ και ο Άγιος Βασίλης, προσθέτει ένα επίπεδο πολυπλοκότητας στην ταινία. Οι θεωρίες του διαδικτύου υποδηλώνουν ότι οι χαρακτήρες αυτοί αντιπροσωπεύουν διαφορετικές πτυχές του πιθανού μέλλοντος του αγοριού-ήρωα. Ο ελεγκτής, αισιόδοξος και γεμάτος χριστουγεννιάτικο πνεύμα, έρχεται σε αντίθεση με τον κυνικό αλήτη, υπονοώντας τα μονοπάτια που θα μπορούσε να ακολουθήσει το αγόρι ανάλογα με τις πεποιθήσεις του. Η ταινία υποδηλώνει ότι η διατήρηση της παιδικής φαντασίας και πίστης μπορεί να οδηγήσει σε μια πιο ευτυχισμένη, πιο ολοκληρωμένη ζωή, σε αντίθεση με την πικρία και τη λύπη που αντιπροσωπεύει ο χαρακτήρας του αλήτη.
Η ονειρική ποιότητα της ταινίας αφήνει τους θεατές να αναρωτιούνται αν τα γεγονότα ήταν πραγματικά ή φανταστικά. Το μήνυμά της για τη διατήρηση της μαγείας των Χριστουγέννων βρίσκει απήχηση, υπογραμμίζοντας τη σημασία του να μην μεγαλώνουμε πολύ γρήγορα. Οι πολλαπλοί ρόλοι που εκφράζονται από τον Χανκς χρησιμεύουν ως αφηγηματικό μέσο, υποδεικνύοντας διακριτικά τις διάφορες ενήλικες προσωπικότητες που θα μπορούσε να υιοθετήσει το αγόρι με βάση τις επιλογές και τις πεποιθήσεις του.
Πηγή: gazzetta.gr